Sök i bloggen

måndag 17 april 2017

Ensamhet

Hej på're

En liten fråga;
Vad känner du när jag säger ensamhet?

Får du ångest eller drar du en suck av lättnad?

Jag kan ärligt säga att jag drar en suck av lättnad.
Ensamhet är, för mig, inget negativt. Jag samlar kraft i ensamheten. När jag får vara ensam får jag energi. Sedan spelar det ingen roll om jag gör något under den tiden jag är ensam eller inte. Oavsett om jag städar, läser, skriver eller bara umgås med mina tankar, så är ensamheten något jag behöver.

Jag gillar mitt eget sällskap.
Med det sagt så är det inte så att jag inte gillar sällskap av andra också. Vore bland annat rätt dumt att gifta sig och skaffa barn annars... Men jag och Maken är ganska lika. Vi kan umgås ensamma. Han kan sätta sig vid datorn och jag sitter i soffan och läser eller tittar på tv.
Det funkar för oss.

Det är egentligen fel att kalla det för ensamhet. Just ordet ensamhet har en negativ klang.
Jag har lärt mig ett annat ord, nämligen självsamhet. Det är ett ord som beskriver den självvalda ensamheten.
Självsamhet.
Visst låter det bra.

På återseende
Puss på're

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar